De natuur is het fundament voor ons allen en het gebouw, de omgeving, de bodem en de weersinvloeden vormen de biotoop waarin de leerlingen door de groeiende (levende) omgeving gevormd worden. Deze biophilic school vormt een biotoop die het ideale ontwikkelingsklimaat faciliteert voor haar specifieke bewoners, de kinderen. Met deze natuurlijke principes hebben we de basisschool De Verwondering in Almere ontworpen.

De biofilische basisschool bestaat uit clusters met lokalen die de biotopen vormen voor leerlingen van verschillende leeftijdsgroepen. Deze staan zo georiënteerd ten opzichte van elkaar en dat er een natuurlijk tussenruimte wordt gecreëerd die de centrale ruimte omvat. De opbouw en vormgeving van de clusters en constructie bevatten natuurlijke elementen en verwijzingen naar de natuur. Het gebouw deels voorzien van een vegetatiedak is omringd door bomen die als zonwering fungeren. Hemelwater loopt via een spuwer het plein op en vindt zijn weg door het natuurlijke speelterrein, zodat kinderen naar buiten willen als het regent. Op het dak van het laagste cluster, de onderbouw, bevindt zich een openlucht lokaal, deels overdekt en omringd door het vegetatiedak, waarop zelfs kippen lopen. Het wordt het hele jaar door gebruikt daardoor worden seizoensgebonden veranderingen ervaren. Binnen het schoolgebouw ontwerpen we beschutte zones waar leerlingen en personeel zich kunnen terugtrekken. Door op een natuurlijke wijze functies zoals weinig licht, gedempte kleuren en tonen, zacht meubilair en een mooi uitzicht op te nemen, bevorderen we ontspanning en concentratie.

Zicht op de natuur is geoptimaliseerd door grote ramen. De groengevels binnen en buiten vergroten niet alleen het zicht op groen, maar verbeteren ook de luchtkwaliteit en zuurstofniveau, die het concentratieniveau van de leerlingen en het personeel verhoogd. Bovendien fungeert het groen ook als een effectieve geluidsbuffer en helpt de akoestiek in een klaslokaal te regelen. De grote ramen en reflecterende oppervlakken optimaliseren de blootstelling aan natuurlijk daglicht en creëert een stimulerende omgeving, die helpt om de concentratie, leersnelheid en prestatieniveaus van de leerlingen te vergroten.